Morgen weer bereikbaar vanaf 08:30 uur
Telefoon: 033 - 47 00 000
Selecteer uw vestiging:AmersfoortBeverwijk

Openstaande rekeningen? Verlaag de gemiddelde betalingstermijn van debiteuren met deze aanpak

Staat het verlagen van de gemiddelde betalingstermijn van openstaande rekeningen op uw actielijst? Mooi, want openstaande rekeningen zijn zoals u weet slecht voor de cashflow en in sommige gevallen óók slecht voor de lange termijn-relatie met uw klant. Toch is de gemiddelde betalingstermijn van openstaande rekeningen vaak langer dan nodig. 

Weet u als financieel eindverantwoordelijke bijvoorbeeld hoeveel openstaande rekeningen er op elk moment zijn? En hoelang deze rekeningen al openstaan? Waar in het proces de eerste en tweede herinnering worden verstuurd? En hoe er wordt bepaald of er wel of geen actie wordt ondernomen op niet betaalde openstaande rekeningen? In onze ogen is deze data cruciaal voor een betere cashflow én om openstaande rekeningen sneller te laten betalen. 


In dit artikel ontvangt u 3 tips om de gemiddelde betalingstermijn debiteuren te verlagen. 

Ontvangt u liever direct tips om uw facturen sneller betaald te krijgen, download dan de whitepaper "Stappenplan: in 3 stappen naar sneller betaalde facturen".

Tip 1: Verlaag de gemiddelde betalingstermijn van openstaande rekeningen door motiverende gespreksvoering


Gesprekken met niet-betalende klanten voeren we vaak (onbewust) vanuit een negatief vertrekpunt. Herkent u vragen als ‘Waarom betaalt u niet/kunt u niet betalen?’ van de gesprekken die uw debiteurenbeheerders met uw klanten hebben? 

Goed nieuws: in de praktijk blijkt dat wanneer deze gesprekken op een motiverende manier worden gevoerd, er betere resultaten worden geboekt. Laat uw collega’s dus vooral zoeken naar wat er wél mogelijk is qua betaling, in plaats van te focussen op wat niet kan. 

Tip 2: Zet de persoonlijkheidsprofielen van DISC in om openstaande rekeningen sneller te laten betalen 


Vrijwel elke organisatie kent én gebruikt persoonlijkheidsprofielen om beter in teamverband te werken. Toch zetten weinig organisaties deze profielen in om openstaande rekeningen sneller te laten betalen. Een gemiste kans, want inspelen op de persoonlijkheidsprofielen van DISC helpt uw collega’s, klanten openstaande rekeningen sneller te laten betalen. Dat blijkt onder andere uit het feit dat wanneer er in gesprekken rekening wordt gehouden met DISC-persoonlijkheidsprofielen in de praktijk 12,8% van de openstaande rekeningen alsnog worden betaald (direct of via een betalingsregeling). Meer over de inzet van de DISC-profielen om openstaande rekeningen sneller betaald te krijgen leest u hier

Tip 3: Incasseer persoonsgericht en verlaag de gemiddelde betalingstermijn van debiteuren


Door uw incasseringsmiddelen (mail, brief of bellen) beter af te stemmen op de communicatie-behoeften van uw klant, verhoogt u de kans op betaling. Hoe u dit doet? Bijvoorbeeld door te bellen wanneer mailen niet werkt, of juist te mailen als bellen niet werkt. 


Wilt u hier meer over weten? Download dan het "Stappenplan: in 3 stappen naar sneller betaalde facturen".