Vandaag bereikbaar tot 17:00 uur
Telefoon: 033 - 47 00 000
Selecteer uw vestiging:AmersfoortBeverwijk
De klant betaalt factuur niet, wat nu?

Uitdaging: Klant betaalt factuur niet 

Uw klant betaalt de factuur niet? Helaas lijkt dit in de praktijk onlosmakelijk verbonden met zaken doen. De redenen dat een klant niet betaalt zijn eindeloos, maar voor uw organisatie niet heel belangrijk. Want uw afdeling heeft slechts één doel: factureren, incasseren en de cashflow gezond houden. In dit artikel leest u 3 tips over hoe u omgaat met een klant die de factuur niet betaalt – én nog belangrijker: hoe u deze wél betaald krijgt. In dit artikel krijgt u 3 tips om om te gaan met klanten die facturen niet betalen.


Tip 1: De klant betaalt niet? Speel in op DISC-persoonlijkheidsstijl(en)

Bent u bekend met de persoonlijkheidsstijlen van DISC? Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen 4 types persoonlijkheidsstijlen. In het artikel over het verlagen van het debiteurenrisico door in te spelen op persoonlijkheidsstijlen leest u er meer over

De DISC-persoonlijkheidsstijlen zijn namelijk erg goed in te zetten bij een klant die de factuur niet betaalt. Hoe? Door de karakteristieken van elke persoonlijkheidsstijl te herkennen en hierop in te spelen. Zo zorgen uw collega’s voor betere incassoresultaten, ook bij een klant die niet betaalt. In de praktijk zien wij bij afdelingen die inspelen op persoonlijkheidsprofielen een stijging van 12,8% in het aantal betalingen en getroffen betalingsregelingen. Een mooi resultaat door een kleine verandering.


Tip 2: Motiveer de klant wel te betalen


Als een klant de factuur niet betaalt, is het verstandig om in te zetten op motiverende gespreksvoering. Laat collega’s zich vooral focussen op wat wel kan, en niet op wat er niet kan of waarom dingen niet kunnen. Succesvolle motiverende gespreksvoering begint bij een empathische en motiverende houding van uw debiteurenbeheerders. U wilt er tenslotte het liefst samen met een niet-betalende klant uitkomen, zodat de klantrelatie intact blijft. U leest er meer over in dit artikel Meer incassoresultaat door motiverende gespreksvoering


Tip 3: Realiseer 19,8% meer betaalde facturen door te bellen met een klant die de factuur niet betaalt 

Wist u dat veel credit managementteams die wij spreken nog steeds gebruik alleen schriftelijke herinneringen sturen? En dat de telefoon pas na lange tijd of helemaal niet wordt gepakt om met een klant in contact te blijven? De derde tip is dan ook: zorg voor persoonlijk contact, want in de praktijk leidt dit tot ruim 19,8% meer betaalde facturen. Door gewoon de telefoon te pakken in plaats van brieven te blijven sturen. 

Wilt u uw team in bovenstaande trainen? Daar helpen we u graag bij. Bekijk de Opleiding Incasso: Succesvol persoonsgericht incasseren.(3 dagdelen). Deze opleiding is beschikbaar als incompany opleiding of door middel van open inschrijving.  

Verlaag de gemiddelde betalingstermijn van debiteuren met deze 3 tips of download het ‘Stappenplan: In 3 stappen naar sneller betaalde facturen’. Of neem contact op met uw contactpersoon: Sylvia Poort spoort_at_bosveld.nl of 033 - 45 00 999.