Direct betalen
Blog

Openstaande facturen? Behaal een hogere incassoscore met persoonlijk contact

U bent zakelijk continu bezig met geld. Hoeveel geld is er in kas? Hoeveel openstaande facturen zijn er? Uw doel: een gezonde cashflow. En natuurlijk kunt u lang openstaande facturen daar absoluut niet bij gebruiken. De oplossing? Sneller incasseren, maar hoe dan? U bent expert op uw vakgebied – maar wellicht zijn er enkele dingen die u tot nu toe nog niet heeft geprobeerd. Omdat wij u graag verder helpen, geven we u in dit artikel een paar zeer effectieve tips voor een hoger incassoresultaat. 

De situatie: diverse klanten betalen niet, waardoor er (te) veel openstaande facturen zijn. U heeft al een aantal brieven gestuurd met herinneringen en aanmaningen, maar er komt maar geen reactie én ook geen betaling. Erg vervelend. Wat doet u nu? Zijn er wellicht manieren die u nog niet heeft geprobeerd? Veel bedrijven die wij spreken maken nog steeds uitsluitend gebruik van schriftelijke herinneringen en aanmaningen en pakken pas na lange tijd (of zelfs helemaal niet) de telefoon. Herkent u dit? 


Waarom dit vaak niet werkt? Nou, misschien herkent u het wel - een brief belandt vaak op de stapel en wordt daardoor sneller vergeten. Uit meer dan 30 jaar ervaring weten wij dat persoonlijk contact dé sleutel is tot het hoogste incassoresultaat. Wij zien dat in zaken waarin wij persoonlijk contact met de debiteur hebben gehad, maar liefst 19,8% meer wordt betaald. Dat is pas resultaat. 


Waarom werkt persoonlijk contact bij het sneller betaald krijgen van openstaande facturen?

Door persoonlijk contact:
• Krijgt u een helder beeld van de financiële situatie van de debiteur.
• Kunt u samen op zoek gaan naar de beste oplossing. 
• Het is een vriendelijkere manier van het geld binnen krijgen, wat ook weer bijdraagt aan het imago van uw bedrijf. 

Juist door een telefoongesprek voelt de klant zich persoonlijk aangesproken en zal eerder tot betaling overgaan. Kan uw klant niet betalen? Door sneller te bellen weet u direct de status en kunt u tijdig passende stappen ondernemen. 


Bellen is uiteraard niet de enige manier om persoonlijke aandacht te geven. Een simpel voorbeeld: voelt u zich meer aangesproken wanneer u de zoveelste rekening in de brievenbus krijgt, of wanneer u een SMS-bericht met een iDeal-link ontvangt? Waarschijnlijk het laatste.


Persoonlijk contact voor het sneller incasseren van openstaande facturen in de praktijk

Klinkt logisch, denkt u misschien – maar hoe ziet dat er dan concreet uit, dat persoonlijk contact? We noemen graag een aantal van de door ons gebruikte methoden om persoonlijk contact te krijgen. Deze kunt u snel en eenvoudig gebruiken in uw eigen debiteurenproces en leveren gegarandeerd sneller én meer geld op:
• Bel particulieren niet alleen doordeweeks en overdag. Onze ervaring leert dat juist particulieren ’s avonds en in het weekend beter bereikbaar zijn. 
• Zet ook SMS, WhatsApp en eventueel spraakberichten in om in contact te komen met uw klant. 
• Wissel van communicatiekanaal. Stuurt u alleen brieven via de post? Probeer eens per e-mail contact op te nemen. Stuurt u alleen e-mails, probeer bij moeilijk betalende klanten eens een brief per post. 
• Persoonlijk langs gaan loont. Het is heel normaal om bij een zakelijke klant langs te gaan om een opdracht te scoren. Waarom dan niet als er betaald moet worden? 
• Maak het de debiteur eenvoudig om te betalen door middel van digitale en offline iDEAL betaallinks die je via e-mail, WhatsApp en/of een SMS-bericht stuurt.


Niet alleen het tijdstip en de manier waarop u een niet-betalende klant benadert, is belangrijk: vergeet vooral de manier waarop niet. Wist u bijvoorbeeld dat er verschillende persoonlijkheidsstijlen bestaan, bruikbaar voor beter incasseren? En dat u door deze toe te passen wel tot 12,8% meer betaalt krijgt en betalingsregelingen treft?


In onze whitepaper “Stappenplan: in 3 stappen naar sneller betaalde facturen” leest u meer over hoe om te gaan met openstaande facturen. Ook leest u hierin over het inzetten van de DISC-methode. De inhoud van de whitepaper is ook beschikbaar als videoreeks (3 korte video’s).