Blog

Dé persoonlijke benadering aan de deur!

De Bosveld methode: Samen tot de oplossing komen

Door Leonie Heskamp, deurwaarder

“De magische zin? Hoe kunnen we dit samen oplossen… Het is voor niemand prettig om een deurwaarder aan de deur te krijgen. De vraag is, hoe benader je mensen? Dat maakt hét verschil waarmee je concreet tot een oplossing komt.”

“Niemand wordt blij van een deurwaarder, de vraag is: hoe benader je iemand?”

“Ik ben een 27-jarige vrouw die al sinds 2014 in het vak zit. Tijdens de Hogere Juridische Opleiding liep ik stage bij een deurwaarderskantoor. Zoiets moet ook eigenlijk op die manier op je pad komen, want wie bedenkt nou dit beroep? Tijdens mijn stage kwam ik erachter dat hier alles inzit wat ik mooi vind. Concreet handelen, mensen helpen, sociaal contact. Het is gewoon heel tof werk!”

“Met een autoritaire houding behaal je geen resultaten”

“Mijn standpunt is simpel: Ik wil geen handelingen uitvoeren waar ik niet achter sta. Dan kan de opdrachtgever nog zoveel willen, maar ik moet zelf achter mijn besluiten staan. Niet alleen omdat wij deurwaarders al onze handelingen moeten verantwoorden aan de KBvG (Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders) maar vooral voor mezelf. Toen ik net begon was ik begin twintig, nog heel jong dus. Een autoritaire benadering klopt niet met die eerste indruk. Het past niet bij mij. Ik merkte al snel dat het averechts werkte. Debiteuren gingen in de ankers, wilden niets meer bespreken. Daar behaal je gewoon geen resultaat mee!”

“Bij Bosveld kan ik mijn social skills in het voordeel gebruiken”

“Je herkent ze meteen, de mensen met de ‘kop in het zand’ syndroom. Deuren op slot, gordijnen dicht, geen straaltje zonneschijn kan naar binnen. Als je een tijdje meedraait zie je aan het huis al welk gevoel er heerst. Mensen ontkennen, willen niemand zien, niemand spreken. En dan moet ik aanbellen en roepen: “Nu betalen!”. Dat werkt natuurlijk niet. Bij Bosveld snappen we dat. Hier houden we de Bosveld methode aan. Persoonsgericht incasseren, dus met mensen in gesprek gaan. Ook aan de deur. Of misschien juist aan de deur! Praat met mensen, weet wat de vraag achter de vraag is, om samen tot een oplossing te komen. Toen ik eenmaal bij Bosveld kwam werken kon ik mijn social skills eindelijk in het voordeel gebruiken. De persoonlijke benadering… die past bij mij!”

“Het pinapparaat aan de deur is vaak een prettige eerste stap naar de oplossing. Zowel voor de debiteur als de crediteur”

“Als ik bij iemand aanbel heb ik altijd het besef… dit kan ons allemaal overkomen. In tijden van crisis kan iemand zijn baan verliezen, de lasten stapelen zich op en voor je het weet zit je in de schulden. Hulp zoeken vindt men vaak gênant. Dan weet iedereen wat er bij jou mis is gegaan. Dat besef brengt een totaal andere benadering dan altijd maar denken dat mensen niet willen betalen. Zoals ik al zei, ik open het gesprek altijd met de vraag hoe we dit samen kunnen oplossen. Op zo’n moment zie je bij mensen vaak de opluchting. Ze staan er niet meer alleen voor. Deurwaarders bij Bosveld hebben altijd een pinapparaat mee. Dan vragen we of iemand misschien alvast een termijn wil betalen. Ook dat brengt verlichting. Mensen krijgen het gevoel dat ze eindelijk een constructieve eerste stap hebben gezet naar de uiteindelijke oplossing.”

“Ik wil dat mensen zich echt geholpen voelen, zodat we samen tot een betalingsregeling komen”

“Natuurlijk zijn er debiteuren die, zelfs met een persoonlijke benadering, helemaal niets willen. Maar die probeer ik altijd uit te leggen dat de rekening alleen maar duurder wordt. Dat beseffen mensen zich niet altijd, dat de rekening elke maand hoger wordt. Een nette uitleg helpt dan om toch die drempel te nemen. Weet je… ik wil dat men zich geholpen voelt, echt geholpen. Zodat we samen de uitzichtloze situatie iets meer kleur kunnen geven.” 


Ook interessant: "Realiseer een snellere cashflow met inzicht in persoonlijkheidsstijlen". Lees de blog »